טראומה שלו? טראומה שלנו?*


 ובכל זאת, הילד הלך לאיבוד. לאן מכאן?אין ספק שאירוע שכזה עשוי לטלטל את עולמינו, גם אם נמשך מספר שניות בודד.מכאן יכולים להיות מספר תרחישים (התרחישים מסודרים לפי חומרתם מהקל אל הכבד):1. הילד לא היה מודע לכך שהלך לאיבוד, המשיך לשחק או לטייל, בזמן שאתם מחפשים אותו.2. הילד הלך לאיבוד ופעל לפי ההנחיות שלכם.3. הילד נבהל, בינתיים קיבל סיוע ממבוגרים אחרים, אך בסה"כ מצאתם אותו מיד.4. הילד נבהל ואתם הגעתם אליו לאחר פרק זמן ממושך, בינתיים קיבל סיוע ממבוגרים אחרים.5. הילד נבהל ואתם הגעתם אליו לאחר פרק זמן ממושך, ללא סיוע ממבוגרים אחרים.  ראשית, אנו בטוחים שהסיטואציה הבאה אינה זרה לכם:פוגשים את הילד, מחבקים אותו חזק ומיד אח"כ צורחים עליו והיד מתעופפת לה.כמובן, איננו מצדיקים זאת, אך סערת הרגשות והבהלה היא זו ששולטת במצב שכזה.אספו את עצמכם, הסבירו לילד שלא התכוונתם לכך וכי אתם אוהבים אותו והעלמותו הבהילה אתכם מאוד. בכל מקרה, כדי למנוע טראומה לילד, במצב בו הלד לא היה מודע לכך שאבד, המשיכו בשגרה והפיקו לקחים.
במקרים אחרים זכרו לחזק את הנקודות בהן הילד ביצע את שאמור היה ובמועד מאוחר יותר, חישבו מה לא פעל והפיקו לקחיים. זכרו, התחושות לאירוע הן סובייקטיביות, עשוי להיות מצב בו איתרתם את הילד לאחר מספר שניות, אך תגובתו תהיה קשה יותר מילד שאבד למספר שעות. טראומה?טראומה היא הפסקת מהלך טבעי של פעילות באופן מפתיע, למעשה סוג של קרע בציר הזמן.  
ראשית, יש לדעת כי תגובה לטראומה אינה מופיעה באופן מיידי ועשויה להופיע גם כחודש לאחר האירוע. התופעות יכולות להמשך מספר ימים עד שבועות בודדים. כתוצאה מכך, הילד עשוי להרבות בשאלות, כגון: לאן הולכים? מתי נגיע? מי יקח אותי? וכדומה.חשוב לחזור לשגרה יציבה ועקבית כמה שיותר מהר, לחזור ותרגל תגובות במצב חירום, על מנת לפתח חוסן. מומלץ להימנע מהתנהגויות בטחון זמניות, כמו לאפשר לו לישון אתכם או הצמדות להורה אחד. במידה שהקשיים יופיעו במשך יותר מחודשיים, רצוי לפנות לעזרה מקצועית. בהצלחה,צוות ד"ר קשב