הקץ למלחמות הבוקר*

השינה המתוקה, החלומות הנעימים, השמיכה החמה, הרצון להישאר עוד רגע במיטה, לתת עוד 5 דקות ל"נודניק" בשעון המעורר מוכרים לרובינו כילדים וגם כהורים. החוויה הזו מועצמת פי כמה כאשר מדובר על בעליהם הגאים של הפרעת הקשב והריכוז או ה-ADHD, הידוע לשימצה.
לאלו מביננו שיש להם ילדים, המאבקים הבלתי פוסקים, המעקב הבלתי פוסק אחר מעשי הילד, הזירוז לעמוד בלוח זמנים והלחץ מוכרים

היטב. כאשר מדובר בילדים עם הפרעת קשב המצב קשה עוד יותר, כי גם אם תשלח אותם למשימה לא בטוח שיסיימו אותה לבד (אולי תמצאו אותם עם מברשת השיניים ביד, המים זורמים ואותם עושים פרצופים אל מול מראה....) והדובדבן שעל הקצפת הוא שבבית בו יש ילד עם הפרעת קשב, לרוב יש גם הורה עם הפרעת קשב הסובל מאותם קשיים.

אז למה זה בכלל קורה?
הפרעת קשב נופלת לתוך הקטגוריה של הפרעות בויסות – דברים שמגיעים בעוצמה, בזמן ובמקום הלא מתאים. כחלק מאותה תופעה,

ישנו קושי במעברים שביום יום מתבטא בקושי לעבור מפעילות לפעילות (להפסיק לשחק וללכת לאכול, לעבור משיעור לשיעור וכו'), יותר

מילדים אחרים. הקושי מועצם במעבר משינה לערות (גם להיפך, להירגע ממאורעות היום ולהירדם). למרבית מבעלי הפרעת הקשב יש

קושי עם שינה, קושי להירדם וקושי לקום בבוקר, צורך בשעות שינה רבות או "ציפורי לילה", אלו שיכולים ואף מעדיפים להישאר ערים בלילה ולישון במשך היום.
כל אלו נובעים כתוצאה משני גורמים האחד הוא המקצב האורגני (ריתמוס ביולוגי) הקשור לערות ושינה המתבטא בדפוסים ייחודיים של גלי מוח שיוצרים מחזור ערות-שינה שונה משל אנשים ללא הפרעת קשב, והשני קשור באיזון שבין שני חומרים המשפיעים על המעבר בין ערות ושינה (מלטונין וסרוטונין). לאנשים עם הפרעות קשב, השחרור של הסרוטונין שאחראי על המעבר משינה לערות הוא איטי יותר, לכן הם מתעוררים ונהיים יעילים מאוחר יותר. לאלו מבינינו שיש להם בן משפחה בעל הפרעת קשב, אין זו תופעה חריגה לראות בבוקר את הילד ער כשלמעשה לכולם ברור שהוא ישן, מי שנפגש בתופעה ידע למה הכוונה.קחו בחשבון, כי מדובר על תופעה אורגנית שאינה בשליטת הילד/המבוגר בעל הפרעת הקשב ולכן אין טעם לכעוס, לצעוק או להעניש,
אלא למצוא דרך ולעקוף את הקושי. ישאל ההורה הממוצע, למה לטיול הוא כן מצליח להתעורר בזמן? גם כאן התשובה היא אורגנית, מוטיבציה משחררת אדרנלין, שמאיץ שחרור של דופמין ומעלה עוררות וערנות.

אז מה עושים?
למרבה הפלא, חלק ניכר מהפיתרון אינו קשור כלל לשעות הבוקר, אלא למה שנעשה בערב שלפני. כאן מגיע החלק שלנו ההורים להיות אחראים, גם אם אנו בעלי הפרעת קשב בעצמנו ולהתחיל לעבוד על הרגלים חדשים. בנוסף, כפי שכבר אמרנו מומלץ למצוא דרכים להעלאת המוטביציה אצל הילד (תחרות, עבודה מול סטופר ועוד).

הערכות מוקדמת של ההורים
למרות שזה עשוי להיות קשה לנו ההורים (במיוחד אם אנו המורישים של הפרעת הקשב), עלינו לזכור שכל פעילות שנוכל לערוך בלילה ב 5-10 דק' תעלה לנו ביוקר, אם ניאלץ לעשותה בבוקר.
הורים לילדי מעון ופעוטון:
א. היו נדיבים לעצמכם השאירו בגן חבילת טיטולים אחת לכמה זמן, כך לא תאלצו לרוץ הביתה כי "פתאום נזכרתם".
ב. הכינו מספיק בגדים לשבוע, דאגו להביא ולסדר אותם בתא בגן ביום החופשי שלכם ללא לחץ.
ג. לילד עם חפץ מעבר (דובי, שמיכה), דאגו לתחליף זהה שיישאר קבוע בגן.
ד. תיק יציאה – דאגו להשאיר בגן תיק קבוע ובתוכו בגדים להחלפה, חטיף, מוצף, חיתול, בקבוק וכל מה שצריך ליציאה. תיק זה ישמש אתכם, אם תרצו לצאת לטיול ישר מהגן ולא הספקתם להתארגן, אך גם יוכל לשמש כגיבוי לצוות הגן, אם שכחתם להביא לילד דבר מה.ה. דאגו לסט בגדים, חיתול, מגבונים ונייר טואלט קבועים באוטו.ו. ילדים בתהליכי גמילה זוכים מעת לעת לישון ב"שלולית", דאגו להכין מראש מכונת כביסה מוכנה להפעלה כך תוכלו להוסיף את המצעים והבגדים למכונת הכביסה ולהפעילה בבוקר.
הורים לילדי גן עירוני ובי"ס יסודי:
א. דאגו להכין בערב את הלבוש ליום מחרת, ניתן לשתף את הילד בבחירה. הבהירו לו והיו עקביים ועיקשים – בבוקר לא ניתן לשנות את הבגדים שנבחרו.
ב. במקרים מסויימים, כדאי לשקול האם לאפשר לילדים כבר לישון עם בגדי הגן/ביה"ס. כן, כן אנו יודעים שחלק מכם ירימו גבה, אך דבר כה פשוט יכול לחסוך לכם בבוקר המון עבודה וכעסים מיותרים.
ג. אוכל לגן וביה"ס – פיתה/כריך/ לחמניה ניתן להכין באופן מרוכז אחת לשבוע ולהקפיא מוכן (מניסיון, ממרח שוקולד או גבינה צהובה עם זיתים מפשירים נהדר, גם בורקס ופיצה), הוסיפו פרי/ ירק אהוב.
ד. השאירו לכל ילד בתא חבילת קרקרים/עוגיות לשימוש במקרה והאוכל נשכח בבית (כשהילד וההורה עם ADHD זה קורה לפעמים).
ה. תופעה ידועה כי ילדים עם הפרעת קשב "מפספסים" בלילה אירוע די נפוץ עד גיל 8 בערך, דאגו להכין מראש מכונת כביסה מוכנה להפעלה כך תוכלו להוסיף את המצעים והבגדים למכונת הכביסה ולהפעילה בבוקר.
ילדים גדולים יותר והורים:
כן, גם הם וגם אתם. הכינו את הבגדים, התיקים והדברים אותם הינכם מעוניינים לקחת בערב קודם.רכזו במקום קבוע: משקפיים, ארנקים, רישיונות, אישורים שחתמתם עליהם ומפתחות.והכי חשוב דאגו לשעת שינה קבועה, טקס שינה קבוע ומספיק שעות שינה לילד עפ"י גילו. ילד שלא זכה למספיק שעות שינה, יתקשה עוד יותר לקום בבוקר.

הבוקר הגיע – זמן לקום:
ראשית דאגו לקום לפני הילדים, שתו בנחת את כוס הקפה והשאירו עצמכם פנויים לניהול הילדים בבוקר.צרו עבור הילדים הצעירים לוח תמונות ועבור הבוגרים יותר לוח כתוב של מטלות בוקר, אין מדובר ברשימה ארוכה ולא בטבלת עיצוב התנהגות (לצחצח שיניים, להסתרק, להתלבש, לאכול ארוחת בוקר להיות מוכן עם התיק). תלו את הרשימה במקום בולט בחדרם ועל
המקרר במטבח.היו הורה מלווה, דאגו להעבירם מתחנה לתחנה – צעקות לא יעזרו, היו סבלניים ומכילים.לילד שלא מספיק או לא יכול לאכול מיד בבוקר דאגו לספק לדרך בקבוקון קטן של שוקו/אקטימל, חטיף בריאות וכו'.וזכרו, מגיע היום ומגיע הגיל (מתבגרים) בו אפשר וצריך להעביר לילד אחריות להגעה בזמן ממסגרת החינוכית. עליכם לאפשר לילדכם את הסביבה המכינה, אם הקנתם את ההרגלים הנכונים ועמדתם על גבולות הבית לגבי שעות שינה סבירות, האחריות צריכה לעבור לילדים.

בהצלחה,
צוות ד"ר קשב
המידעון פורסם לראשונה בעלון ד"ר קשב