ד"ר קשב
         
      המרכז לפרט, למשפחה ולאיש המקצוע
      אבחון, טיפול, הדרכה ואימון
      הפרעות קשב והתנהגות, תפקודי למידה וקשיים רגשיים-פסיכולוגיים
 
      בהנהלת ד"ר גיל מאור  ופנינה מאור (M.A)
      טל: 072-2309810       טל נייד: 052-6348562       פקס: 072-2306348
29.3- עכו: הכנס הרפואי "למידה,לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שביניהן" (מושב רפואי)  |  29.3.17- עכו: הכנס השנתי "למידה, לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שבינהן"  |  

 תקציר הרצאתו של גיל מאור - בעיות התנהגות בהסעה ודרכי התמודדות

במסגרת עבודתכם כמלווי הסעות, הינכם מתמודדים עם תופעות התנהגותיות שונות.
מטרת מפגש זה הינו לעשות סדר קל בתופעות השונות, מקור הלקות שלהם והדרכים להתמודד עימן הלכה למעשה. 
אציין ואסביר בקצרה את הלקויות המדוברות:
1.       שיתוק מוחין
2.       פיגור שכלי 
3.       הפרעת קשב וריכוז (ADHD): לקות אורגנית (שינוי במבנה המוח), שמשפיע על היכולת של האדם להפנות את קשב לתפקוד ולביצוע משימות. ברמה ההתנהגותית ניתן לראות את הקושי בריחוף, דחיינות, היפראקטיביות, חיפוש ריגושים ונטייה להצקות והתגרויות.
4.       הפרעה התנהגות: הפרעה פסיכולוגית נרכשת שבאה לידי ביטוי בחוסר קבלת סמכות של סמכות מבוגר ונטייה לאלימות. קיימות שתי לקויות שיכולות להביא להתנהגות כזו: הפרעה מרדנית-מתנגדת (ODD) או הפרעת שליטה בהתנהגות (CD).
5.       הפרעות ולקויות תקשורת: טווח לקויות התקשורת רחב מאוד, החל מאוטיזם ועד לקות למידה בלתי-מילולית. משותף ללקויות האלו הבנה לוגית של מהות הדברים שסביבם, אבל חוסר יכולת לתקשר ולהסביר את רגשותיהם ורצונותיהם. הדבר גורר תסכול רב ועלול להביא להתקפי זעם.
6.       חרדת ילדים: לקות חשובה שפוגעת בילדים רבים. ילדים בעלי חרדה חשים תחושה של מתח פנימי וחוסר יכולת להירגע באירועים מעוררי דחק (חרדה ספציפית) או באופן כללי במצבים בהם קיים שינוי במסגרת או בהיעדר סמכות מבוגר ברורה. מבחינה התנהגותית ילדים אלו בעלי נטייה גבוהה יותר לבדוק גבולות ולהגיב בתוקפנות כלפי הזולת.
 
*הערה- מלווה הסעה מקבל מראש את המידע על ילד בעל קשיים התנהגותיים. לכן, ניתן לבנות תוכניות התנהגותיות ייעודיות לילדים ספציפיים, שכוללים מערך תגמולים מילולי שלכם ותגמולים חומריים בבית מההורים. כל תוכנית כזו חייבת להיות מערכתית וכוללת את צותת ההוראה, המלווה, ההורה והילד עצמו.
 

התופעות העיקריות עימן מתמודדים:
1.       ילדים המסרבים להישמע להוראת מבוגר סמכותי: יש להיות סמכותי וברור. לדאוג למערכת של סנקציות שתוכלו להפעיל על הילד, רצוי - בשיתוף עם ההורים תתורגם סנקציה. סמכות המבוגר מתחילה בכם. לכן, כל מה שאתם אומרים תבקשו בכבוד, אבל באסרטיביות. חשוב, לא להציע יותר מידי מקום למשא ומתן. לעביר את המסרים וההוראה בצורה ברורה שאינה משאירה מקום לספק.
2.       אלימות: לאלימות מגיבים בצורה ברורה, תַקיפה ומידית להגדיר במדויק מהם הסנקציות להם יזכו הילדים. בעת אירוע אלימות, במידת האפשר לא לצעוק, אלא לגשת בצורה שקטה' אבל ברורה. נדון במפגש בדרכים לנהל שיחה כזו בצורה אמפטית.
3.       התקף זעם: התקפי זעם הם פרץ של תגובה, לרוב חסרת שליטה. ברגע ההתקף להרחיק ילדים שיכולים להיפגע או חפצים שהילד יכול להיפגע מהם. חשוב לבקש מהילד לחדול בצורה בהירה (לא לצעוק, לאיים, להבטיח או לתת פיצוי). להסביר לילד שאין לכם אפשרות כרגע למלא את בקשתו, ואתם ממתינים שהוא יירגע כדי לדון בדרכים לסייע לו. לעמוד לידו ולחכות שיירגע. חשוב- כשעומדים לידו, לא להבטיח, לא לאיים – פשוט להתעלם !! ברגע שהילד נרגע לנצל את ההזדמנות להחליף נושא ולדבר על משהו כדי לאפשר לו 'לרדת מהעץ'.
בברכת דרך צלחה,
גיל מאור

מטרת אתר זה על תכניו השונים הוא לספק מידע בלבד ואין לראות בהם אבחנה רפואית ו/או חוות דעת. תכני האתר אינם מהווים בשום מקרה תחליף להתייעצות אישית עם גורם מקצועי מוסמך.
כל שימוש באתר או הסתמכות על תכניו תיעשה, איפוא, על אחריותם הבלעדית והמלאה של המשתמשים. גלישה באתר מהווה הסכמה מצד הגולש לתנאים אלו.

לייבסיטי - בניית אתרים