המורה בכיתה והתלמיד בעל הפרעת הקשב והיפראקטיביות*

נקודת הפתיחה לעבודתכם עם הילד בעל הפרעת הקשב והוריו היא שיתוף פעולה, רצף חינוכי בין הבית לביה"ס. כמורים, אתם

המומחים להוראה, לתכני הידע, לתוכניות הלימודים. אך אינכם לבד במערכה, לצידכם נמצאים הורי הילד, הם אלו המומחים לילדם.עבודה עם ילדים בכלל ועם ילדים בעלי הפרעת קשב בפרט, מחייבת שיתוף פעולה עם ההורים. זוהי הדרך לגייס את ההורים לעבודה,

כשווים בין שווים, שילוב של מומחיותכם ומומחיותם למען הילד.ההמלצות שיוזכרו לעיל, לוקטו מספריהם של ראסל ברקלי "לשלוט ב-ADHD", סנדרה ריף "תוכנית מקיפה לעבודה עם לקויי קשב

בבית ובבית הספר" והלוואל ורייטי "מריטת עצבים". בחירתן של נקודות אלו, אינה אקראית, אלא מהווה פתיח לתוכנית כוללת,

שמטרתה שיפור האקלים הכיתתי והתפקודים הניהוליים של תלמידי הכיתה. גורמים אלו ידועים כגורמים מהותיים המשפיעים על

תפקוד הילד בכיתה מבחינה אקדמית, חברתית ורגשית. 
הכוונה בתחום הלימודי בכיתה:מומלץ לפרק מטלות מורכבות לשלבי ביניים.התייחסו לתהליכי עבודה נכונים ולא תוצאות.היעזרו בדוגמאות על מנת להמחיש את החומר הנלמד, רוב לקויי הקשב יזכרו את הדוגמא ולא את הכלל.בנו את סדר השיעור בצד הלוח וסמנו √ ליד, כאשר הסתיים.עשו שימוש בהוראת עמיתים.שתפו את התלמיד בתחומים בהם הוא חזק.הפחיתו או חלקו של פעילות מונוטונית, כגון: תרגול כתיבה (בכיתה א' או ברכישת שפה חדשה, כגון: אנגלית).
הכוונה בתחום הלימודי בשיעורי הבית:שיעורי הבית הם אמצעי לחזרה ותרגול החומר הנלמד.תלמיד שלא את סיים את עבודתו בכיתה, סביר להניח שלא יוכל לסיימה בבית.להורה יש התמודדויות נוספות עם הילד פרט ללמידה, אין צורך להפכו גם למורה.מקדו את שיעורי הבית לעיקר, טפחו איכות ולא כמות.ידעו את ההורים לגבי משך הזמן הסביר להכנת שיעורי בית עפ"י קבוצת הגיל. ערכו עימם הסכם, לפיו לאעוברים את משך הזמן הנקוב, גם אם התלמיד לא סיים את הכנת שיעורי הבית.
הכוונה בתחום הלימודי במבחנים:הפסקות יזומות לתלמיד עם הפרעת קשב נועדו גם לזמן מבחן.הימנעו משאלות הפוכות או מסורבלות.בקשו הבהרות בע"פ לתשובה הכתובה.למדו את הילד להתייחס לשלבים בכתיבת תשובה.מבחני רב ברירה (אמריקאים), אינם בהכרח מתאימים לילד בעל הפרעות קשב.
טיפוח פונקציות ניהוליות:מובנות ועקביות בסדר היום, תוך שימוש בעזרים ויזואליים בכיתה לסיוע בבניית הרצף.טפחו סדרי ושלבי עבודה בכתיבה, כולל פתיחה, דיון וסיום.למדו את הילדים לחשוב תוך כדי שימוש ברגש- זה הכוח שלו.למדו את הילד להשתמש בדפי ניתוב, גרפים וטבלאות.צרו משוב בנקודות ביניים, כך שלילד יהיו נקודות אחיזה במשימה קשה וארוכה.
תקשורת עם התלמיד:ליצור קשר עין לעיתים קרובות, עשו שימוש בסימנים בלתי מילוליים מוסכמים.דברו קצר ולעניין, זכרו להביא את מוסר ההשכל בהתחלה.ערכו שינויים במהלך השיעורים על מנת לעורר את סקרנותם (אינטונציה, פעמון, עזרים..).לימדו מיומנויות לתקשורת אמפאטית בשיחות אישיות.הוסיפו מעט מסתורין, הרי הסקרנות והחיפוש ריגושים הם מניע מרכזי אצל לקויי קשב.
המלצות בתחום ההתנהגותי:שמרו על שלושת הגבולות: סמכות מורה, מסגרת פעילות וסיכון עצמי/הזולת.בנו שיגרה ושמרו עליה, בתוך השגרה יש לכלול את ההפסקות היזומות.רשמו את הכללים המצופים במקום בולט.זכרו שלקויי קשב מתקשים בשינויים ומעברים.בנו מחברת קשר עם ההורים, זכרו לרשום בה גם דברים טובים.אפשרו לילד למולל בידיו, לשרבט או ללעוס מסטיק אם הדבר עוזר להתרכז.תנו דגש על שיפור אישי של התלמיד ביחס לעצמו והמון חיזוקים חיוביים.צרו ציפיות ברורות וברות השגה, תוך מתן דרגות ביניים.
המלצות בתחום החברתי:מומלץ לתת לילד תפקיד בכיתה, כגון: מחיקת הלוח, השקיית העציץ וכו'. זאת על מנת להגביר אתמחויבותו למסגרת בה הוא שוהה.אפשרו אסטרטגיות של הוראת עמיתים.למתבגרים, מגיל חטיבה ואילך, ניתן להראות את סרטו של ריצ'רד לבוי – fatcity"" (קיים עם תרגום).עודדו, תמכו, שבחו, אך אל תהפכו את הילד לחריג – השתמשו באותם האמצעים גם עבור ילדים אחרים.תנו לתלמיד אפשרות להתבלט באותם תחומים בהם הוא חזק, באותן 5 הדקות ה"מבוזבזות" תקנו אתעולמו, תשפרו את דימויו העצמי ומעמדו בכיתה.לעיתים קרובות ההפרעה גורמת לקריאה לקויה של קודים חברתיים. תיווך והמללה, יכולים לעזור לתלמידלהבין את הסיטואציה באופן נכון ולמנוע בעיות מיותרות.
התאמות כלליות:מתן הפסקות יזומות במבחנים ובשיעור.תוספת זמן של 25% במבחנים.גיבוי בעל פה למטלה כתובה.שימוש בדפי ניתוב במטלות הדורשות רצף וארגון בזמן הכנת שיעורי בית, מטלות ומבחנים.שאיפה לאיכות הביצוע ולא לכמות בהכנת מטלות ושיעורי בית.התעלמות משגיאות כתיב.פירוק מטלות מורכבות למטלות משנה קטנות.פיתוח אסטרטגיה של למידה אקטיבית – עצמאית. כמורים עמיתים אנו משוכנעים, שרבים מהכלים האלו מוכרים לכם. אנו תקווה שהעלאתם על הכתב, תזכיר ותארגן את אשר אתם

יודעים וייתן לכם ביטחון בעבודה יומיומית בהוראה בכיתה.מידעון זה מופק כתקציר המלווה הרצאות והשתלמויות המועברים ע"י צוות המומחים של מכון ד"ר קשב ברחבי הארץ לצוותי חינוך,

הורים והקהל הרחב.

בברכת שנת לימודים פוריה,צוות ד"ר קשב.