מדריך להורה השורד: ארוחות חג ואירועים אחרים  |  





להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח






מאפייני הפרעת הקשב                                                                          גרסת הדפסה

הקדמה
הפרעת קשב מאופיינת בבעיות בתחום הקשב, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות. 
קשב - הפניית תשומת הלב לגירויים. 
היפראקטיביות - תנועתיות ללא מטרה מוגדרת, שתפקידה לעורר את המוח. 
אימפולסיביות - נטיה לעשות דברים לפני מחשבה.

בפסיכיאטריה הפרעות מכונות תסמונות. הפרעת/תסמונת חוסר קשב מסומנת בספרות הבינלאומית בקיצור הלטיני ADHD שהן ראשי תיבות של המונח – attention deficit hyperactivity disorder .
כ - 10% מכלל האוכלוסייה הם בעלי הפרעת קשב וריכוז, ההפרעה שכיחה יותר בקרב בנים.

בעלי הפרעות קשב וריכוז סובלים לעיתים מלקויות נוספות, חלקן הן תוצאה משנית של לקות הקשב, כמו דימוי עצמי נמוך; וחלקן אינן קשורות בהכרח לנוכחות של הפרעת הקשב, כמו דיסלקציה.


מאפייני הפרעת הקשב

הפרעת קשב שלא מטופלת נכון עלולה להביא את הלוקים בה לידי תסכול, נשירה ממסגרות החברה הנורמטיבית ואף להתנגשות עם החוק. לכן, קיימת חשיבות רבה באיתור מוקדם וטיפול בלוקה בה.

תסמונת חוסר קשב מוגדרת ומסווגת ע"י עולם הרפואה וישנה הגדרה וקריטריונים ספציפיים להפרעה זו. ההפרעה הינה נוירולוגית התפתחותית והיא בעלת אופי התנהגותי- תפקודי ונוירולוגי.
בעבר היתה מקובלת אבחנה בין ADD (הפרעת קשב וריכוז) ובין ADHD (הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות), כיום כל התסמונת מסווגת כ - ADHD, אולם קיימים תתי סוגים ובכלל זה הטיפוס הלא קשוב, הטיפוס ההיפראקטיבי או האימפולסיבי והטיפוס המשולב.

קיימות שתי שיטות לפיהן ממיינים הפרעות בהתנהגות ובתפקוד, הגירסה האמריקאית והגירסה האירופאית. בספרות מקובל לעשות שימוש נרחב יותר בשיטת המיון האמריקאית , לכן אציג את הגישה המקובלת יותר.

במגדיר האמריקאי ההגדרה של התסמונת כוללת 5 תנאים (מאפייניה יוצגו עפ"י פרשנות מופשטת שלי):

א. קיימים לפחות שישה מהסימפטומים הבאים (לחץ כאן כדי לראותם), כדי לשלול קיומה של הפרעת קשב

    וריכוז.

   על מנת לשקול קיומה של הפרעת קשב וריכוז עם מרכיב ההיפראקטיביות, צריכים להתקיים גם לפחות 6   מהסימפטומים הבאים (לחץ כאן כדי לראותם) כל הסימפטומים התקיימו במהלך ששת החושים
   האחרונים ולא תואמים את רמת התפתחות הגיל.

ב. חלק מהתסמינים ההיפראקטיביים - אימפולסיביים או של חוסר הקשב, הגורמים לבעיה, מופיעים לפני
    גיל 7 שנים.

ג. חלק מההפרעה מהתסמינים יתקיים בשתי מסגרות התייחסות לפחות (למשל בית ובי"ס).

ד. חייבת להיות עדות ברורה של פגיעה תפקודית או מצוקה בבית, בביה"ס או בעבודה.

ה. התסמינים אינם מופיעים כחלק מהפרעה אחרת רחבה יותר, אינם מוסברים טוב יותר באמצעות
    הפרעה אורגנית אחרת או תוצאה של שימוש בסמים.

במגדיר האירופאי המאפיינים די דומים.

מאפיינים נוספים שאינם מופיעים במגדירים אבל אופייניים ללקות קשב: 

כללי -
בעל דמיון מפותח, יצירתיות בעבודה ובפתרון בעיות, בעל חשיבה מהירה ואסוציאטיבית,               
ספורטיבי,   ספונטאני, רגיש לסביבה, יודע מה קורה סביבו כל הזמן, קושי בקבלת החלטות, תחושת זמן ותכנון זמן לקויים. 

למרכיב הקשב -
מוצפות בגירויים או ריכוז יתר, חוסר סדר בחדרו, מתחיל משימות ולא מסיים, עוסק בכמה פעולות במקביל אולם באופן שטחי, קושי באבחנה בין עיקר לטפל. 

למרכיב ההיפראקטיבי-אימפולסיבי - נטייה לחיפוש ריגושים, קושי בקבלת החלטות, סף תסכול נמוך, נטילת סיכונים, חשיבה המאופיינת בקפיצה מנושא לנושא. 

מאפיינים משתמעים - קושי בציות למסגרות פורמאליות, דימוי עצמי נמוך, קשרים שטחיים עם קבוצת השווים. קשיים אקדמיים בלמידה ובקריאה, קושי בוויסות רגשי, נעלבים מהר.

להגדרת"הפרעת קשב וריכוז" לאנשי מקצוע - לחץ כאן.

 

 

מטרת אתר זה על תכניו השונים הוא לספק מידע בלבד ואין לראות בהם אבחנה רפואית ו/או חוות דעת. תכני האתר אינם מהווים בשום מקרה תחליף להתייעצות אישית עם גורם מקצועי מוסמך.
כל שימוש באתר או הסתמכות על תכניו תיעשה, איפוא, על אחריותם הבלעדית והמלאה של המשתמשים. גלישה באתר מהווה הסכמה מצד הגולש לתנאים אלו.

לייבסיטי - בניית אתרים