ד"ר קשב
         
המרכז לפרט, למשפחה ולאיש המקצוע
אבחון, טיפול, הדרכה ואימון
הפרעות קשב והתנהגות, תפקודי למידה וקשיים רגשיים-פסיכולוגיים
 
בהנהלת ד"ר גיל מאור  ופנינה מאור (M.A)
טל: 072-2309810       טל נייד: 052-6348562       פקס: 072-2306348
דצמבר 2014 - לימודי תעודה - הכשרת מנהלי מקרה לתמיכה באנשים בעלי הפרעת קשב  |  

קריטריונים לאבחון הפרעת הקשב

(גרסת הדפסה)

הקדמה

הפרעת/תסמונת חוסר קשב מסומנת בספרות הבינלאומית בקיצור ADHD שמשמעו Attention deficit hyperactivity disorder.

כ - 10% מכלל האוכלוסייה הם בעלי הפרעת קשב וריכוז, ההפרעה שכיחה יותר בקרב בנים.

הפרעת קשב מאופיינת בבעיות בתחום הקשב, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות.

קשב - הפניית תשומת הלב לגירויים.

היפראקטיביות - תנועתיות ללא מטרה מוגדרת, שתפקידה לעורר את המוח.

אימפולסיביות - נטיה לעשות דברים לפני מחשבה.

בעלי הפרעות קשב וריכוז סובלים לעיתים מלקויות נוספות, חלקן הן תוצאה משנית של לקות הקשב, כמו דימוי עצמי נמוך; וחלקן 

אינן קשורות בהכרח לנוכחות של הפרעת הקשב, כמו דיסלקציה.

 

מאפייני הפרעת הקשב

הפרעת קשב שלא מטופלת נכון עלולה להביא את הלוקים בה לידי תסכול, נשירה ממסגרות החברה הנורמטיביות ואף להתנגשות

עם החוק. 
לכן, קיימת חשיבות רבה באיתור מוקדם וטיפול בלוקה בה.



תסמונת חוסר קשב מוגדרת ומסווגת ע"י עולם הרפואה וישנן הגדרה וקריטריונים ספציפיים להפרעה זו. ההפרעה הינה נוירולוגית

התפתחותית והיא בעלת אופי התנהגותי- תפקודי ונוירולוגי.



בעבר היתה מקובלת אבחנה בין ADD (הפרעת קשב וריכוז) ובין ADHD (הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות), כיום כל התסמונת מסווגת

כ - ADHD
אולם קיימים תתי סוגים ובכלל זה הטיפוס הלא קשוב, הטיפוס ההיפראקטיבי או האימפולסיבי והטיפוס המשולב.

קיימות שתי שיטות לפיהן ממיינים הפרעות בהתנהגות ובתפקוד, הגירסה האמריקאית והגירסה האירופאית.

בספרות מקובל לעשות שימוש נרחב יותר בשיטת המיון האמריקאית, לכן נציג את הגישה המקובלת יותר.

במגדיר האמריקאי ההגדרה של התסמונת כוללת 5 תנאים (מאפייניה יוצגו עפ"י פרשנות מופשטת שלי):

א. קיימים לפחות שישה מהסימפטומים הבאים של תת קשב (קבוצה A), כדי לאבחן קיומה של הפרעת קשב וריכוז (לפי DSM-5 

    שיצא 
במאי 2013, אצל מבוגר מספיקה נוכחות של חמישה סימפטומים על מנת לבסס אבחנה).

    על מנת לשקול קיומה של הפרעת קשב וריכוז עם רכיב ההיפראקטיביות-אימפולסיביות (קבוצה B), צריכים להתקיים גם לפחות 6

    מהסימפטומים הבאים כל הסימפטומים התקיימו במהלך ששת החודשים 
האחרונים ולא תואמים את רמת התפתחות הגיל.

    (לפי DSM-5 שיצא במאי 2013, אצל מבוגר מספיקה נוכחות של חמישה סימפטומים על מנת ללהגדיר הפרעת קשב עם רכיב של

    היפראקטיביות).
      

 תת קשב (קבוצה A) היפראקטיביות-אימפולסיביות (קבוצה B)


אינו מרוכז בפרטים קטנים או עושה טעויות מתוך רשלנות במטלות יומיומיות.

מתקשה בשמירה על קשב לאורך זמן בעת ביצוע מטלה מונוטונית (כתיבה, קריאה).

נראה שאינו מקשיב שמדברים אליו.

אינו ממלא אחר הוראות, ולא מסיים משימות.

מתקשה בארגון מטלות ופעילויות שגרתיות.

נמנע או דוחה מעיסוק במטלה הדורשת מאמץ מנטאלי ממושך

מאבד דברים הדרושים לו לביצוע משימותיו.

דעתו מוסחת בקלות על ידי גירויים חיצוניים.

שוכח דברים קטנים או לבצע משימות יומיומיות.

מתפתל בכיסא, עושה תנועות בידיו או רגליו.

קם ועוזב את כיסאו במצבים בהם מצופה ממנו לשבת.

רץ ומקפץ ממקום למקום. נראה לעיתים ללא מעצורים.

מתקשה לשחק או להעסיק את עצמו בשקט בפעילויות פנאי.

נראה שמי שמונע על ידי מנוע פנימי, נראה ללא מעצורים.

מרבה בדיבור בצורה לא מאורגנת ומוגזמת

משיב בצורה נמהרת לשאלות הזולת, ללא בקרה וללא תכנון.

מתקשה לחכות לתורו.

קוטע אנשים או מפריע להם במה שהם עושים, או הצקות לסובבים אותו.

 

    

 

ב. חלק מהתסמינים ההיפראקטיביים - אימפולסיביים או של חוסר הקשב, הגורמים לבעיה, מופיעים לפני גיל 7 שנים (לפי DSM-5 שיצא

    במאי 2013, על התסמינים להופיע לפני גיל 13).

ג. חלק מהתסמינים יתקיימו בשתי מסגרות התייחסות לפחות (למשל בית ובי"ס).

ד. חייבת להיות עדות ברורה של פגיעה תפקודית או מצוקה בבית, בביה"ס או בעבודה.

ה. התסמינים אינם מופיעים כחלק מהפרעה אחרת רחבה יותר, אינם מוסברים טוב יותר באמצעות הפרעה אורגנית אחרת או תוצאה

    של שימוש בסמים.

 

הקריטריונים יוצרים 4 אבות טיפוס לאבחון:

1. הפרעת קשב והיפראקטיביות מהטיפוס הלא-קשוב בעיקרו (תסמינים מקבוצה A).

2. הפרעת קשב מטיפוס משולב (תסמינים מקבוצה A + B).

3. הפרעת קשב מטיפוס היפראקטיביות (קבוצה B) (הערה – נדיר, ולרוב מתאר ילדים צעירים).

4. הפרעת קשב מטיפוס לא ספציפי – קריטריונים חלקיים, כאשר במופע הקליני מופע התנהגותי של הפרעת קשב.
 

 

 

מאפיינים נוספים שאינם מופיעים במגדירים אבל אופייניים ללקות קשב:

כללי - בעל דמיון מפותח, יצירתיות בעבודה ובפתרון בעיות, בעל חשיבה מהירה ואסוציאטיבית, ספורטיבי, ספונטאני, רגיש לסביבה, יודע

מה קורה סביבו כל הזמן, קושי בקבלת החלטות, תחושת זמן ותכנון זמן לקויים.

לרכיב הקשב - מוצפות בגירויים או ריכוז יתר, חוסר סדר בחדרו, מתחיל משימות ולא מסיים, עוסק בכמה פעולות במקביל אולם באופן

שטחי, קושי באבחנה בין עיקר לטפל.

לרכיב ההיפראקטיבי-אימפולסיבי - נטייה לחיפוש ריגושים, קושי בקבלת החלטות, סף תסכול נמוך, נטילת סיכונים, חשיבה המאופיינת

בקפיצה מנושא לנושא.

מאפיינים משתמעים - קושי בציות למסגרות פורמאליות, דימוי עצמי נמוך, קשרים שטחיים עם קבוצת השווים. קשיים אקדמיים בלמידה

ובקריאה, קושי בוויסות רגשי, נעלבים מהר.

 

 

 

מטרת אתר זה על תכניו השונים הוא לספק מידע בלבד ואין לראות בהם אבחנה רפואית ו/או חוות דעת. תכני האתר אינם מהווים בשום מקרה תחליף להתייעצות אישית עם גורם מקצועי מוסמך.
כל שימוש באתר או הסתמכות על תכניו תיעשה, איפוא, על אחריותם הבלעדית והמלאה של המשתמשים. גלישה באתר מהווה הסכמה מצד הגולש לתנאים אלו.

לייבסיטי - בניית אתרים