חזרה לבית הספר של ילדים עם הפרעת קשב*

אנו עומדים בפתחה של שנת לימודים חדשה, לאחר חופש ארוך, המהווה פסק זמן משגרת הלימודים הרגילה והמלחיצה (מתח, תסכול, שיעורי הבית ומבחנים היוצרים). לכן, כדאי להתכונן לחזרה ללימודים ברגישות ובסבלנות. ילדים לקויי קשב אינם שונים מילדים אחרים, אך יש להם דרך מיוחדת להסתכל על הדברים.
לילד בעל לקות הקשב יש נקודות זכות רבות העומדות לזכותו, הנובעות מכך שהוא בעל לקות קשב. עובדה, שאנשים רבים אינם
מודעים לה. לצד נקודות החוזק שלו, ישנם דברים המהווים עבורו מכשול. עצם ידיעתם עשויה להפוך את חיי ילדכם וחייכם לקלים יותר.

הכנה לקראת שנת הלימודים
 רכישת ציוד לבית הספר- עצם הרכישה מלווה בהתרגשות רבה, אולם אצל ילד לקויי קשב עשויה להיות מלווה בחשש ומבוכה. ילדים לקויי קשב נוטים לאבד ציוד לעיתים קרובות, זאת למרות ניסיונותיהם לשמור עליו. רצוי להימנע מהערות, כגון: "אני מקווה שהשנה הציוד יחזיק מעמד" או "שילמתי הרבה כסף – תשמור עליו".
הכנה רגשית ונפשית לתחילת שנת הלימודים – רצוי, לבנות סדר יום מהשבוע האחרון של חודש אוגוסט, עם הילד במידת האפשר. חשוב להתחיל לדבר על השגרה הצפויה, לספר כיצד יראה השבוע במהלך שנת הלימודים, לשוחח על גורמי המתח, וחשיבות העבודה תהליכי העבודה הנכונים. לפתח שיחות אישיות עם כל אחד מהילדים שלכם בנפרד, לגבי מערך הציפיות שלהם, החרדות, גורמי המתח, השאלות והחששות. זכרו, כל מה שמטריד את הילד לגיטימי, לכן הימנעו משיפוטיות. הימנעו מלהציג רמת שאיפות גבוהה מכפי שהילד מסוגל לממש, את הציפיות יש להתאים לרמת הביצוע ולא לפוטנציאל שלו. ציפיות מותאמות יעניקו לו ביטחון ורצון להתמיד ולהמשיך.
נקודה חשובה, היות שיכולת התמדה היא נקודת חולשה מהותית אצל לקויי קשב. במידת האפשר, לערוך סיור במסגרת חדשה ולפגוש את המורה לפני תחילת ללימודים.
נטילת תרופות - לאלו הנוטלים ריטלין ונגזרותיו, יש לוודא כי המינון מתאים למשקל הילד. רצוי להגיע לבדיקת מעקב אצל רופא מומחה, במידה שעברו מעל שמונה חודשים מהביקורת האחרונה.
ההמלצה הרווחת היום, היא להתחיל לתת את הריטלין כיומיים שלושה לפני תחילת הלימודים, בעיקר לילדים הנוטלים ריטלין לראשונה או לאלו שסבלו מתופעות לוואי חולפות. (אין לראות באמור לעיל המלצה רפואית)
הכנה בתחום החברתי - לאלו שסבלו מבעיות חברתיות בשנה קודמת, חשוב לעודד את הילד ולציין, שכל שנה מתחילה מחדש. שינוי קטן בביטחון העצמי ובקריאת הקודים החברתיים עשוי לשפר מאוד את מעמדו של הילד. טפחו אצלו אהבה עצמית ומחשבה חיובית, השתמשו גם באמצעים, כגון: הופעה וביגוד. למדו את ילדיכם (במידת האפשר) להשתמש באחת מנקודות העוצמה שלו – אינטליגנציה רגשית.
שינוי מסגרת - לילדים לקויי קשב לוקח זמן להסתגל לשינויים של חזרה למסגרת וריבוי החופשים בחודש הראשון. לכן, חשוב שההורים ייקחו זאת בחשבון וייתנו לילד תקופת הסתגלות. ניתן לצפות לעקומת הסתגלות של עד כשבועיים לאחר החגים, לאחריה ניתן להתחיל ולעבוד ביתר רצינות.

לאחר תחילת השנה 
דיווח למורה- למורה המכיר את הילד כמאובחן, כדאי להזכיר את הפרטים הרלוונטיים לגבי הילד. לגבי ילד החוזר למורה שכבר לימד אותו, אובחן לאחרונה וסבל מקשיים בבית הספר, רצוי לשתף את המורה בתוצאות האבחון ובתהליכים שעברתם. במקרה של מורה חדש, שאינו מכיר את הילד, אני מציע לחכות כשבוע-שבועיים, זאת  במידה שהילד לא זקוק להתייחסות מיוחדת, כגון: הפסקות יזומות.
בעיות שינה וטיקים - ידוע כי בתחילת השנה עלולות לחזור בעיות שינה, הנובע ממתח ועייפות. הרפיה ושיחות, לצד איזון תרופתי, יקלו על הקושי וההסתגלות מחדש. גם טיקים, עלולים לחזור או להופיע בתחילת השנה, ואין להם קשר לתחילת השימוש בריטלין. הופעת הטיקים מושפע רבות ממתח ולחץ, הטיקים אמורים לחלוף תוך שלושה חודשים, במידה שלא חלפו יש לפנות לרופא המטפל.
קשיי התעוררות בבוקר – היכולת לעבור ממצב שינה למצב ערות במהירות היא תכונה מולדת, אורגנית ובלתי ניתנת לשליטה או שינוי. על כן, אם ילדכם סובל מקושי בתחום, טפלו ברוב המטלות בערב שלפני (הכנת מערכת, בחירת הבגדים). הכינו רשימת מטלות ברורה ומצומצמת שעל פיה הילד אמור לנהוג. העירו את הילד מספיק מוקדם שיוכל להספיק את הדברים הנדרשים ממנו, בהתאם לכך קבעו את שנת השינה בערב.
הכנת שיעורי בית- נקודת החולשה הנובעת מהפרעת הקשב, היא הדחיינות. דחיינות והימנעות ממטלות כמו שיעורי בית, גורמת
לדחיינות אין סופית ומלחמות בבית. הכנת סדר יום ושעת שיעורים קבועה (בטווח של כיסוי תרופתי – עפ"י הצורך), יכולה להקל על
הדינמיקה ביניכם בעניין זה.אינני מציע לבני המשפחה להכין שיעורי בית עם הילד. לחץ או חוסר סבלנות בהכנת השיעורים עם הילד עשוי לגרום למלחמות מיותרות ולפגיעה בתפקידכם החשוב – הורים המייצגים ביטחון, הגנה וחום. אם כהורה ישבת להכין שיעורי בית עם הילד, היה סבלני, רגיש, תומך, אל תעשה במקומו ואל תתקן אותו. חשוב שההורה ייתן לילדו ביטחון לגבי התהליכים הנכונים ולא התוצאה.הימנעו מהכנת שיעורים בשבת, אפשרו לילד מנוחה יום בשבוע. לאלו החייבים להכין בשבת שיעורים או ללמוד למבחנים, חשוב לערוך הפסקות יזומות במהלך העבודה. שתהיה לכולכם שנה טובה ופוריה.