שנת לימודים עמוסה מאחורינו, ואחת באה אלינו לטובה, אבל רגע לפני החופש ביקשנו לכתוב להורים על החופש הקרב ובא, תוך
התייחסות לילד, להורים ולמחויבויות הילד לשנה הבאה.
החופש הגדול הוא תקופה בת חודשיים ללא מסגרת וללא התנהלות ברורה. האם בסיומו נמצא עצמנו מלאי כוחות לקראת שנת לימודים חדשה, מוכנים לתמוך ולדרבן את ילדינו? או שמא בסיומו נמצא עצמנו כעוסים, עצבניים ומותשים? – הדבר תלוי גם בכם ההורים.
מהו החופש אצל ילדים?
ילדנו משקיע משאבים מרובים במהלך חודשי שנת הלימודים, על כן הציפייה לחופש הינה טבעית ובעיני הילד הוא מהווה פרק זמן של מנוחה, הטענת מצברים והנאה. בטוחני, שמרבית ההורים זוכרים את הרגשת התרוממות הרוח עם היציאה לחופשה, אך יחד עם זאת את תחושת השעמום וחוסר המעש המגיעה מספר שבועות לאחר מכן. מרבית הילדים, מגיעים בשלב מסוים לנקודה בה הם חשים שהיציאה מהשגרה מעיקה עליהם, והם רוצים לחזור ולהיפגש עם חבריהם, נהנים לרכוש ציוד לבית הספר ולארגן את תיקם החדש שוב ושוב. הדבר מודגש ביתר שאת אצל הילד בעל הפרעת הקשב. בית הספר מהווה עבורו מסגרת הממלאת את יומו, מעניקה לו ביטחון ומאפשרת לו ניהול נכון של הזמן. יציאה ממסגרת זו עלולה להקשות מאוד, ובעטיה עלולים להתפתח מתחים רבים בבית. גם בעיניכם ההורים, החופש יכול להיות זמן של הפסקה במלחמות על שיעורי הבית וריצה מטורפת בין מבחן אחד למשנהו של ילדיכם.
כדי לאפשר לכם ולידיכם בסוף החופש להיות מלאי כוח נתייחס לכמה נקודות חשובות שיכולות לעזור :
1. תכננו את החופש:
מומלץ כשבועיים לפני החופש הגדול , לערוך תוכנית לחודש הקרוב ( ובמהלך יולי לדון על התוכנית לחודש אוגוסט). בתוכנית זו מומלץ לשלב את כל בני המשפחה, לכל אחד מחבריה המשפחה (לקויי קשב וכאלו שאינם) לתת סמכויות לצד חובות , להגביר את המחויבות של כל אחד מבני המשפחה למערכת הכללית, להדגיש ולהעצים את מערכת האמונות המשותפת של המשפחה, וכפועל יוצא התהליך מחזק את הקשר בין בני המשפחה. שילוב בין ארבעת הגורמים- קשר, מחויבות, מעורבות ומערכת אמונות מאפשר פיקוח של בני המשפחה איש על רעהו.
2. סמכות הורית וגבולות:
גם בחופש חשוב בתוך מערך התנהלות מערכת של גבולות. כבוד ההורים ומסגרת היום (שעת שינה שעת יקיצה) אמורים להתקיים גם בחופשת הקיץ, עם כי ניתן להחריג זאת בהסכמה מראש באירוע מסוים או יום מסוים. למרות הזדמנות טובה להידוק הקשר חשוב להורים ישמרו על סמכות הורית ברורה, שמירה על גבולות ברורים. מומלץ לנסות ולהיות יותר זמן עם הילדים, כך תוכלו בתוך מערכת הגבולות לבצע העצמה לילד ולחזק את הקשר בינכם אליו – תהליך שיחזק את המחוייבות שלו אליכם.
3. קייטנה כן או לא ?!אחת השאלות השכיחות שחוזרות זה - האם לרשום את הילד לקייטנה ? התשובה לכך אינה חד משמעית ותלויה במידת יכולתכם ליצור באופן עצמאי מסגרת עבור ילדכם.
לקייטנה יתרונות ברורים:
מסגרת: הקייטנה מהווה מסגרת עבור ילדכם (קימה בשעה קבועה, פעילות ידועה מראש ושעת חזרה. למרות היותה מסגרת המכתיבה לילד התנהלות ודרך פעולה ספציפית, יש בה הרבה חופש.
עניין לילד = פנאי להורים: ניתן למצוא עבור כל ילד קייטנה המתאימה לו (ספורט, מדעים, מחשבים), הקייטנה מספקת לילדכם פעילות מגוונת, ללא השקעת אנרגיה מצידכם. עובדה זו מאפשרת לכם להיות פנויים יותר בשעת אחה"צ ולאחר תום הקייטנה.
מסגרת עצמאית בבית: לאלו מביניכם החשים כי יש ביכולתם לבנות עם הילד מסגרת, מומלץ להכין מערכת שעות כתובה המורכבת מאירועים קבועים ואירועים משתנים. האירועים הקבועים יהיו פעילויות שיגרה כארוחות, שעת קימה ועוד. האירועים המשתנים יהיו
פעילויות כיף כמו בריכה,טיול ועוד.
4. האם לתת שיעורים פרטיים כדי להדביק את הפער הלימודי?
יש לזכור כי הילד זקוק לחופש. רצוי למצוא דרכים עקיפות ללמידה, לדוגמא: משחק מונופול משפחתי המשלב הנאה עם תכנון
אסטרטגיה ועבודה מתמטית. קיימות לומדות, שמאפשרות למידה באמצעות משחק. ניתן לשכור את שירותיו של מורה, שבקיא בשיטות הוראה חלופיות באמצעות דרמה, אומנות ומשחק ולשבת איתו פעם עד פעמיים בשבוע. לא מומלץ שהורה או אחד האחים ישבו ללמד את הילד, היות שזה יוצר תסכול אצל שני הצדדים. זכרו, ילד הזקוק לתמיכה של טיפול תרופתי במהלך השנה על מנת להגיע ליעילות במצבי למידה, אינו משתנה במהלך החופש. אי לכך, מומלץ להתייעץ עם הרופא על התאמת תכשיר מתאים למצב החדש שנוצר בחופש. (אין לראות בכתוב המלצה רפואית).

5. האם להמשיך טיפול תרופתי בחופש ? (אין לראות בכתוב המלצה רפואית)
איש המקצוע המתאים ובעל הסמכות המתאימה לייעץ בתחום זה הינו הרופא המומחה. אנו מביאים בפניכם מספר נקודות למחשבה.הפרעת קשב היא תכונה שבגינה קיימת פגיעה בתחומי חיים רבים, לאו דווקא לימודיים. החופש הגדול הוא בהחלט שחרור מלימודים, וכל פעילות לימודית או אחרת המחייבת רצף או אירגון תעשה בצורה יעיל יותר תחת ריטלין. כדאי לזכור שיש ילדים שהפרעת הקשר שלהם פוגעת גם ביחסים החברתיים וגם באווירה בבית. זה זמן טוב לשקול עם הרופא האם הנסיבות של הילד מצריכות טיפול גם שלא למטרות לימודיות. לרוב, במקרים כאלו יש העדפה להמשיך לתת ריטלין גם בקיץ. חשוב להתייחס לכך שריטלין לא בונה רמות בדם, לכן ניתן בהחלט להשתמש נקודתית על פי הצורך. ניתן להשתמש לסרוגין בימים מסוימים ובאחרים לא. אין בעיה לטפל בצורה לא עקבית. אבל.. . לאלו שהחלו טיפול לאחרונה ועדיין לא הספיקו ללמוד על התנהלות
הילד תחת הכיסוי התרופתי ותופעות הלוואי, יש לשקול את הפסקת השימוש בתכשיר. ההמלצה הקיימת, לאלו שבחרו להפסיק את הטיפול התרופתי לתקופת הקייץ, לחזור ולתת טיפול כשבוע לפני תחילת שנה הלימודים,
זאת מכיוון שייתכנו בתחילת השימוש שוב תופעות לוואי של כאבי בטן וכאבי ראש (תופעות האמורות לחלוף).
6.רפואה משלימה
רפואה משלימה הוא תחום רחב מאוד של שיטות התערבות. החופש הוא זמן טוב לבחון שיטות התערבות ברפואה משלימה . אין
מניעה לעשות זאת גם במהלך השנה, אולם לנוכח השימוש בריטלין לא מתקבלת תמונה נקייה של השינוי. יש לזכור, כאשר פונים
לתחום של רפואה משלימה, חובה לפנות למומחה בתחומו, ובעל ניסיון. חשוב לזכור, אין טיפול יעודי ברפואה משלימה להפרעות קשב, אלא טיפול לאדם. כל מי שמציע פתרון פלא של תרופה 'טבעית' להפרעות קשב, חוטא, טועה ומטעה. רפואה משלימה מטפלת באדם, בכוחה לסייע למגוון רחב מאוד של בעיות, אולם הסיבה לפניה יכולה להיות הפרעת הקשב, ובכל זראת ייתכן שהטיפול יכוון לבעיות אחרות.
7. אילו פעילויות לעודד?
עידוד ופיתוח קשרים וכישורים חברתיים:
קבוצת השווים של לקוי קשב הם לקויי קשב אחרים. מפגש יזום של ילדים לקויי קשב הוא טוב לילד וטוב לכם. לצד זה שתוכלו לחלוק עם הורים אחרים את קשייכם, גם ילדיכם יוכלו לשחק בחופשיות וללא שיפוטיות חברתית לגבי התנהגותם.
קבוצת השונים: זוהי הזדמנות לפתח גם קשרים חברתיים עם ילדים ללא לקויות למידה או קשב. תנאי מקדים לכך הוא פיתוח דימוי
עצמי חיובי אצל הילד: מודעותו לשונות שלו, קבלתו את השונות, ומודעות לכישרונותיו.אחר כך אפשר להתחיל לתקשר עם ילדים אחרים. כדאי להתחיל זאת במשחקים רבי משתתפים, כמו מחבואים או משחקי ספורט. כך,
הילד יכול לקחת תפקיד במשחק תוך חשיפה מזערית.
8. עולם המתבגריםגיל ההתבגרות הוא גיל בו הפרט מנסה למצוא את דרכו הייחודית בעולם, דרך משלו המבדילה אותו מאחיו והוריו. לעיתים, חיפוש אחר האני האינדיבידואלי מובילה אותו לדרכים לא מקובלות, תפקיד ההורה הוא לזהות את נקודת ההתחלה ולשמש סמן מורה דרך. כהורים, אסור לנו לשלול מרכיב התנהגותי המאפשר לילד לבטא את זהותו הנבדלת, כל עוד אין בו פגיעה בעצמו או פגיעה באחר. נעשה אבחנה בין שני סוגי התנהגויות בעלות פוטנציאל סטייתי – התנהגויות הנעשות בקבוצה והתנהגויות הנעשות בבודדים.
התנהגויות הנעשות בקבוצה, כמו שימוש בסמים, סיגריות, אלכוהול או התנהגות מסוכנת (פלילית) קורות תמיד בקבוצה ובהשפעה של גורם אחר. הדרך היחידה להתמודד איתן היא באמצעות מניעה והרחקה. דרך זו נוגעת בעיקר למתבגרים ולנערים, היות שהרצון שלהם להיות עם החבר'ה עלול להביא להתנהגות מסוכנת. כדי שנער יעבור על נורמה ביתית מקובלת הוא חייב לנטרל ולהתמודד עם תחושת האשם הנובעת מעבירה על נורמה הקיימת בבית.
מניעה נכונה תעשה על ידי שילוב בין חיזוק הקשרים בבית תוך מתן תמיכה ,שייכות, הצבת מטרות משותפות ושיתופו במערך הביתי, לבין הבהרת העובדה שאתם סומכים עליו, שיקבל החלטות נכונות. תהליך זה מעורר חוסן, שנותן לנורמות המקובלות משמעות גבוהה.
רצוי להבחין בין פעולות מסוכנות, כגון: מעשים פליליים ושימוש בסמים, לבין פעולות לא מקובלות כמו עישון ואלכוהול. פעולות מסוכנות, מסכנות את ילדכם. יש להיות עקבי בהתנגדותכם להן ולהביע את מורת רוחכם בכל דרך. מאידך, פעולות לא מקובלות, מהוות לעיתים קרובות אבן מחלוקות בין ההורים לילדם, אינני מצדיק אותן, אך יש להבין כי המקור להן נובע מסקרנות והצורך בשייכות. עבור המתבגר, הצורך בעישון עשוי להיות צורך במציאת גורם משותף לקבוצת השווים ואמצעי להתקשרות. באם אינכם מצליחים לספק לו אלטרנטיבות ודרכים אחרות להתקשרות עם קבוצת השווים, זיכרו! כי סיגריות ואלכוהול אינם מומלצים, אך הם אינם פשע. במקביל דברו על שימוש נכון בחומרים אלה, על סכנות העישון ועל האסתטיקה.
התנהגויות ביחידות - סוג אחר של פעולות מסוכנות קשור לסיכון ביחסי מין, הן לבנות והן לבנים. מחקרים מראים כי לקויי למידה ובכלל זה לקויי קשב, מעורבים יותר בעבירות מין ובקורבנות מינית. אחד הגורמים המועלים כגורם לבעיה, הוא אי הבנה של דקויות בזמן התרגשות. אחת הדרכים למנוע זאת, היא על ידי שיחה על גבולות ביחסים. להבהיר את מהות ההסכמה. כדאי לזכור, כי אירוע כזה שנגמר באופן טראומתי ונתפס על ידי הקורבן כאונס, הוא טראומתי לשני הצדדים. רוב מקרי האונס של לקויי למידה, הם על הגבול שבין המותר לאסור. הגבול חייב להיות ברור בכל רגע ורגע של הקשר האינטימי.      
9. תאונות:
מחקרים מראים שמרבית התאונות בהם מעורבים ילדים מתרחשות בסביבת הבית בזמן חופשה.לכן, ראינו לנכון לרענן מספר המלצות:
א.הרחיקו חומרי ניקוי ותרופות מהישג ידם של ילדים.
ב.הרחיקו גפרורים וחומרי בערה מהישג ידם של ילדים.
ג. דאגו לתיק עזרה ראשונה הכולל חומרי חבישה וחיטוי במקום ידוע ונגיש.
ד.השאירו במקום גלוי לעין טלפונים לשעת חירום וטלפון של אדם משמעותי שיכול להגיע במהירות לילד (משפחה, חבר משפחה).
ה. דברו עם הילד על סכנות ועל התנהגות בעת חירום.
ו. היו ערים לסכנות שבנפילה ממקומות גבוהים.
ז.סכנות הגלישה ברשת האינטרנט- נושא שכל ימות השנה מחייב תשומת לב, אבל בחופש הילדים גולשים גם מאוחר בלילה, ויש
גורמים עבריינים העלולים לנצל זאת, ולנסות לפתות או לעודד פעילות פלילית. כדי להפחית את הסיכון, מומלץ לדבר עם הילדים על
עבודה נכונה ברשת, להבהיר מראש מה מותר ומה אסור, ואיסור מוחלט על מתן מידע על המשפחה או הילד, או קביעת מפגשים
באמצעת הרשת. תארנו כאן כמה דברים שכדאי לתת את תשומת הלב אליהם, ערב היציאה לחופש הגדול. לכם ההורים חובה להיות עזר כנגד הילד גם בחופש, סמכות ההורים חייבת להימשך ומערכת הנורמות שנבנת במשפחתכם מחייבת גם בחופש. החופש הוא זמן טוב לחזק קשרים, לנוח וללמוד דרכים להגיע לשלווה. זה גם זמן טוב לתרגל שיטות הרפיה וחיפוש אחר פעילויות מהנות המשותפות לכל בני המשפחה.
זאת, לצד מתן זכות לכל אחד מבני המשפחה להיות לבד ולעסוק בענייניו שלו. שתהיה לכולנו חופשה נעימה, פוריה ושלווה.

מאמרים וקישורים נוספים בנושא:
חינוך והסברה לשימוש נבון ברשת - לחץ כאן 
"מדריך להורה: מה עושים כשהילד משועמם?" - לחץ כאן
"איך להפוך את חופשת הקיץ מהעונש הגדול לחופש הגדול?" - לחץ כאן
"החופש הגדול: טיפים לתכנון זמן" - לחץ כאן
"זהירות, נוער בחופשה" - לחץ כאן
"איך לעבור את החופש הגדול ולהשאר (שפויים) בחיים? - לחץ כאן
הורים, תשתלטו על ילדיכם - גם בבית המלון - לחץ כאן

הפעלות, פעילויות ואתרים מפעילים:
"אמא משעמם לי! - כיצד להעסיק פעוטות?" - לחץ כאן
"ילדים במטבח בחופש הגדול- פעילויות לפי גילאים" - לחץ כאן
"הפעלות ילדים בחופש הגדול ברחבי הארץ" - לחץ כאן
בילויים זולים עם הילדים - לחץ כאן
עבודות  יצירה צעד אחרי צעד - לחץ כאן
עוד יצירה - עבודה לשעה - לחץ כאן
קטנטנים - אתר עם ריכוז משחקי מחשב לגילאים שונים לבנים ולבנות (גם זה מותר לפעמים) - לחץ כאן
אלפי - אתר חינוכי (ללמוד תוך כדי משחק) - לחץ כאן
קידנט - אתר חינוכי (ללמוד תוך כדי משחק) יש צורך במנוי - לחץ כאן
הסוד של מיה - אתר חינוכי (ללמוד תוך כדי משחק) חלק מהמשחקים חופשיים, לשאר יש צורך במנוי- לחץ כאן
פלאלנד - אתר חינוכי (ללמוד תוך כדי משחק) יש צורך ברכישת מנוי - לחץ כאן
יצירה עם ילדים, שלל רעיונות לפי נושאים - לחץ כאן
דפי צביעה לפי נושאים - לחץ כאן
שלל יצירות מנייר - לחץ כאן
קייטנת הורים - הפעלות לילדים - לחץ כאן
ללמוד אנגלית בכיף - לחץ כאן
מוזאונים, הצגות, טיולים בחינם - לחץ כאן