הזזת השעון והשפעותיו*

המעבר לשעון חורף/קיץ הוא אירוע המתרחש פעמיים בשנה. לכאורה, מדובר בתזוזת השעון שעה אחת קדימה או אחורה ועבור מרבית האנשים אינה בעלת חשיבות מרובה, אך עבור אנשים וילדים הסובלים מהפרעת קשב וקשיים בויסות החושי שינוי זה טומן בתוכו תמורות וקשיים.

המשמעות המעשית של מעבר לשעון חורף, היא ששעת הזריחה מוקדמת בשעה והחושך "יורד" מוקדם יותר. המעבר לא משפיע במיוחד על רוב הילדים, ולרוב "משחק" לטובת ההורים, בגלל החשכה בשעה מוקדמת הילד חש כי מאוחר, דבר שמפחית את הוויכוחים על שעת השינה.
ייתכן שמקצת הילדים צפויים לעבור ימים של דכדוך וירידה במצב הרוח בערב – גם זוהי תופעה מוכרת הקשורה לפעילות העצבית (חומר הנקרא סרוטונין) הקשור בשעות האור, וירידה בפעילותו מתבטאת בדכדוך ומצב רוח ירוד. לרוב, כל התופעות הללו מינוריות וחולפות לאחר יומיים שלושה.


לעומת זאת, בשעון הקיץ החשיכה מגיעה מאוחר יותר ומקשה על ההורים לשכנע את הילד להיכנס לשגרת ערב כשעדיין יש אור בחוץ. במרבית המקרים המעבר לא ילווה בקשיים מהותיים, למרות שלחלק מהילדים תהיינה תופעות כמו יקיצות במהלך הלילה, יקיצות מוקדמות או קשיי הירדמות. על פי רוב, אם תניחו לילד תוך יומיים שלושה מערכת הפרשת המלטונין תתאזן על פי שעות האור, וכך הילד יחזור לשינה רגילה וטובה.


מה אתם ההורים יכולים לעשות?

א. לשמור על שגרה, גם אם השינוי מתרחש לפני חופשה ממוסדות החינוך או שבת.

ב. כדאי להכין את הילדים לאפשרות שהם יחושו תחושות אלו, ולאפשר לו וונטילציה של רגשות ומחשבות לקראת המעבר שעון קיץ/חורף.

ג. חשוב לאפשר לילד את זמן ההסתגלות לפי המקצב שלו. חשוב לאפשר לו לבטא מצוקה.    שימו לב שבקרב פעוטות וילדים בגיל הגן, הרגילים לשנת צהרים, התופעה יכולה להשפיע על מקצב היום ועל שעות השינה של הילד.

חשוב לאפשר לילדים מעבר מדורג מהשעון הטבעי לשעון החדש באמצעות הרגלה שיטתית – במעבר לשעון החורף מדובר בהקדמת שעת השינה בצהרים ברבע שעה למשך יומיים, לאחר מכן הקדמת בעוד רבע שעה למשך יומיים וכן הלאה. כעבור שמונה ימים תגיעו לשעת שינה חדשה ומותאמת לשעון החורף ללא מאבק. (במעבר לשעון הקיץ מדובר על דחיית השינה ברסע שעה כל פעם). לגבי ילדים הסובלים מהפרעת קשב ומהפרעות ויסות חושי, המעבר יכול להיות קשה יותר. אחד מהמאפיינים המתארים ילדים הסובלים מהפרעת קשב ומהפרעות ויסות הוא קושי להסתגל למעברים ושינויים. הקשיים שלהם צפויים להיות דומים לאלו שהוזכרו לעיל, אולם בעוצמה חזקה יותר, ומשך הזמן להסתגלות עשוי להיות ארוך יותר.